پنجره ای رو به آفتاب

بیژن شهرامی

پنجره ای رو به آفتاب

بیژن شهرامی

از دفتر زمانه فتد نامش از قلم
آن ملتی که مردم صاحب قلم نداشت

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

خاطره ای از آیت الله ملک حسینی(ره)

يكشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۴۱ ب.ظ

روزی آیت ا… ملک حسینی باخط زیبای نستعلیق خود، که زبانزد خاص وعام بود، طی نامه ای از یکی از فرزندان استان تعریف کرد، یکی از حضار به ایشان عرضه داشت، فلان شخص شایسته این همه تعریف وتمجید نبود. بلافاصله حاج آقا عرض کرد:«خداوند به من آبرویی داده و قرار نیست این آبرو را بزیر خاک ببرم بلکه باید برای مردم و عشایرخرجش کنم».

  • بیژن شهرامی

بر روی سنگ مزار خواجه نصیر چه نوشته شده است؟

جمعه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴ ب.ظ

بر روی سنگ قبر خواجه نصیر چه نوشته شده است؟

 
آیت الله علوی بروجردی حکایتی را در رابطه با شخصیت معنوی خواجه نصیرالدین طوسی چنین بیان کردند: «خواجه نصیرالدین طوسی (قدس سره) علامه بزرگ روزگار خودش بوده است. او گذشته از مهارت در علوم اسلامی، در علم ریاضی و برخی علوم دیگر نیز تبحر داشته است. این عالم بزرگوار به قصد نشر معارف دینی، خود را به دربار «هلاکوخان مغول» نزدیک کرده و به اندک زمانی در درباره این پادشاه نفوذ زیادی می کند. با تلاش او و دیگر مبلغان شیعی، با وجود تلاش زیاد مخالفان، افکار شیعه مذهبان رواج بسیار می یابد. او مقیم بغداد در مرکز حکومت می شود و با تمام وجود از دین و آیین اسلام دفاع می کند و پس از عمری خدمت و مجاهدت در راه خدا در واپسین لحظه های عمر خویش، به شاگردانش سفارش می کند که او را در کاظمین و در جوار مرقد مطهر امام کاظم(ع) و حضرت جواد(ع) دفن کنند و سفارش می کند جمله ای که مبنی بر بزرگ داشتن او باشد بر سنگ قبر نوشته نشود.»
 
وی می افزاید: «شاگردان او اصرار می کنند تا آیه یا حداقل بیتی از اشعارشان را روی سنگ قبر بنویسند تا آیندگان صاحب قبر را بشناسند. اما خواجه نصیر می فرماید: «تنها اسم مرا روی سنگ قبر بنویسد زیرا وقتی قبر من در جوار این دو امام است شایسته نیست جمله ای مبنی بر بزرگداشت من روی قبر نوشته شود. اگر هم خواستید چیزی بنویسید، این آیه از قرآن کریم باشد: «و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید، سوره کهف، آیه 17؛ مربوط به حکایت اصحاب کهف و سگ آنها است که در دم غار نشسته است». با آن همه عظمت و آن همه خدمات علمی و فرهنگی به عالم تشیع می گوید: «من همچون سگ اصحاب کهف در آستانه مزار ائمه در شهر کاظمین زانو زده ام». به نقل از: «محمد لک علی آبادی، دلشدگان: شرح حال و کرامات اؤلیاء الهی، ص. 97»
  • بیژن شهرامی

خنده شمع

سه شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۲:۳۲ ب.ظ

شمع   خندید   به هر بزم از آن معنی سوخت  
                        خنده      بیچاره    ندانست    که    جائی دارد

                                                             پروین اعتصامی


  • بیژن شهرامی