پنجره ای رو به آفتاب

بیژن شهرامی

پنجره ای رو به آفتاب

بیژن شهرامی

از دفتر زمانه فتد نامش از قلم
آن ملتی که مردم صاحب قلم نداشت

طبقه بندی موضوعی

باران کوفته قلقلی!

دوشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۸، ۰۳:۵۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نگاهی به انیمیشن« ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی 1و2»

بیژن شهرامی

حدود چهل سال پیش که جودی برت نویسنده آمریکایی کتاب «ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی»[1] را نوشت و برای تصویرگری به دوستش ران برت سپرد آرزو کرد کتابش چاپ شود و از آن انیمیشنی به یاد ماندنی ساخته شود.

این طور بود که او اثرش را به  انتشارت «سیمون و اسکاتر» در نیویورک سپرد و در اواخر سال 1978 میلادی چاپش را جشن گرفت.

بعد از چاپ این کتاب که مخاطبش کودکان و نوجوانان هستند سال ها گذشت تا نوبت به ساخت انیمیشنی فاخر از آن برسد آن هم به وسیله دو کارگردان انگلیسی به نام های فیل لورد[2] و کریستوفر میلر[3] که با شرکت سونی پیکچرز انیمیشن[4] همکاری داشتند.

انیمیشن مورد نظرکه اقتباسی آزاد از کتاب مورد اشاره است کودکان را با نوجوانی به نام فلینت[5] آشنا می سازد که سخت شیفته اختراع وسایل سودمند است اما همیشه به در بسته می خورد تا آن جا که پدرش هم با وجود آن همه دلگرمی دادن به او ترجیح می دهد پسرش کار دیگری را پیشه خود سازد.

یک روز صبح فلینت برای قدم زدن و فکر کردن از خانه خارج می شود و گشتی در شهر می زند در بازار چشمش به همشهریانش می افتد که مجبورند مثل هر روز ماهی ساردین بخرند و برای تهیه غذای تکراری به خانه ببرند.دلش برای آنها می سوزد و تصمیم می گیرد وسیله ای اختراع کند که آب را به غذای مورد دلخواهشان تبدیل می کند.

او بدون درنگ به خانه برمی گردد و در اتاقش مشغول می شود.کار سختی پیش رو دارد اما تجاربی که از شکست های قبلی به دست آورده است به او کمک می کند.

مدتی می گذرد و دستگاه عجیب و غریب فلینت ساخته می شود.آن را برمی دارد و به میان همشهریانش می آورد تا اتمام ساختش را به اطلاع آنها برساند.

همه با شور و شوق دورش جمع می شوند اما درست در لحظه ای که می خواهد محصول دستگاهش را در اختیار آنها قرار دهد اتفاق پیش بینی نشده دستگاه را مثل ماهواری به آسمان پرتاب می کند.

دستگاه مثل ماهواره ای در آسمان جا خوش می کند و پایین نمی آید اما خوش بختانه به دستوراتی که از روی زمین برایش فرستاده می شود جواب می دهد و ابر تولیدیش غذای مورد نظر را مثل باران بر سر و رویشان می باراند...

***

  • انیمیشن که با رایانه ساخته شده است پی رنگ جالب و جذابی دارد و بیننده را تا پایان دنبال خود         می کشاند.

  • انیمیشن اثری است علمی- تخیلی با فراز و فرودهای خیال انگیز و مهیج.

  • نسخه شماره یک 90 دقیقه ای و تولید سال 2009 و نسخه شماره دو 95 دقیقه ای و محصول سال2013 میلادی است.

  • سوق دادن اختراعات به سمت رفع آلام بشری نکته ارزشمندی است که در انیمیشن ظهور و بروز پر رنگی دارد.

  • چشم داشتن به آسمان برای دریافت نعمت های الهی نکته ای است مورد تأیید همه ادیان توحیدی از جمله اسلام ،چنان که قرآن کریم می فرماید:«روزى شما و آنچه وعده داده شده‏اید در آسمان است»[6]

  • ضرورت تلاش برای جبران اشتباهات،دچار نشدن به غرور،بها دادن به خلاقیت از جمله نکات مثبتی است که می توان از این انیمیشن آموخت.

  • در نسخه شماره 2 این انیمیشن - که در سال 2013 به کارگردانی مشترک کودی کمرون وکریس پرن و به شکل سه بعدی رایانه ای تولید شده -  فلینیت مجبور است تا به همراه دیگر همشهریانش شهر را که از بدکار کردن دستگاه آسیب دیده است ترک کند و به جزیره ای به نام چستر برود...

  • در جزیره چستر نبوغ فلینت مورد تایید قرار می‌گیرد و او برای کار در شرکتی معتبر به نام«لایو کورپ» دعوت می‌شود، جایی که بهترین و باهوش‌ترین مخترعان دنیا برای بهتر شدن زندگی انسان‌ها، مشغول به تحقیق و پژوهش هستند.

  • لینت که همیشه آرزو داشته به عنوان یک مخترع بزرگ مورد تایید قرار بگیرد ابتدا به هشدارهای دوستان درباره خطرات پیش بینی نشده اختراعش توجهی نمی کند اما مدتی بعد که  دستگاهش به جای غذا جانورانی جهش‌یافته را تولید می‌کند می فهمد آنها درست تشخیص داده بودند.

  •  

  • موجودات تولیدی ترکیبی از غذا و حیوان هستند.این موجودات غذا-حیوانی شامل کروکودیلهای ساندویچی، طوطی های میوه ای، پرنده های خیاری، شترمرغهای موزی، فلامنگوها، گوزنهای چغندری و فیلهای هندوانه ای هستند که ادامه تولیدشان حیات بشری را با خطر نابودی رو به رو می سازد.

  • فیلینت مغرور در مواجهه با چالش پیش آمده که زندگی انسانی را تهدید می کند ابتدا دچار ناامیدی      می شود اما با تشویق دوستان خود فداکاری پیشه می کند و موفق می شود همنوعانش را نجات دهد.  



[1] Cloudy with a Chance of Meatballs

[2] Phil Lord

[3] Chris Miller

[4] -Sony Pictures Animation

[5] -Flint

- ذاریات/22[6]


  • بیژن شهرامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی