پنجره ای رو به آفتاب

بیژن شهرامی

پنجره ای رو به آفتاب

بیژن شهرامی

از دفتر زمانه فتد نامش از قلم
آن ملتی که مردم صاحب قلم نداشت

طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نقد و بررسی انیمیشن توربو

 

بیژن شهرامی

"من سریع ترین دونده جهانم. حریف می طلبم ... نبود ...!"

این رجز خوانی خرگوش خودپسند برای دیگر حیوانات جنگل بود. اما هیچ کس درخواست مبارزه او را نپذیرفت جز لاک پشت که گفت:«من باهات مسابقه میدم.»

خرگوش:«چی؟ تو, هاهاهاها, داری شوخی می کنی.»

لاک پشت:«نه نه! شوخی نمی کنم. نکنه از باخت می ترسی خرگوش مغرور؟»

در نهایت مسابقه را پذیرفتند و روز موعود فرا رسید.

مسابقه آغاز شد و خرگوش در چشم برهم زدن لاک پشت را پشت سر نهاد و از نظرها پنهان شد. خرگوش که می دانست از لاک پشت فاصله زیادی گرفته است, زیر سایه درختی دراز کشید و به استراحت پرداخت که ناگهان به خواب رفت.

لاک پشت سخت کوش قصه  ما همچنان با انگیزه و قدرت مسیر را می پیمود تا این که خرگوش از خواب بلند شد.ناگهان دید رقیبش به خط پایان نزدیک شده است.مثل فنر از جا پرید و با سرعت تمام به سمت خط پایان دوید، ولی دیگر دیر شده بود،لاک پشت زودتر از وی به خط پایان رسید بود.

 

  • کند راه رفتن لاک پشت و حلزون از دیرباز سوژه ای برای قصه نویسان ایران و جهان بوده است که در انیمیشن«توربو» هم مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

  • توربو یک انیمیشن ورزشی- کمدی به شکل سه بعدی است که در سال 2013 میلادی توسط کمپانی «دریم‌ورکز»[1] ساخته شده است.

  • ایده اولیه انیمیشن زاییده ذهن یک کودک خلاق[2] به مسابقات ماشین‌سواری و ترکیب آن با حلزونی که او در حیاط خانه‌ پیدا کرده است می باشد.

  • سورن کارگردان «توربو»است و با ساخت این انیمیشن هم بر مهارت هایش در حوزه انیمیشن کودک افزوده و هم  اولین کارگردانی اش را تجربه کرده است. او پیش از این در نوشتن طرح اولیه «مسیر الدورادو»، «فرار مرغی»، «شرک»، «داستان کوسه» و «آن سوی پرچین» فعالیت کرده است.

  • از گویندگان انیمشن می‌توان به رایان رینولد، اسنوپ داگ، ساموئل ال جکسون، پل جیاماتی، مایکل پنا، ریچارد دیل جنکینز، و میشل رودریگز اشاره کرد.

  • داستان انیمیشن درباره حلزونی باغچه‌ای به نام «تئو»است که از کندی حرکت به ستوه آمده و دوست دارد مثل ماشین‌های مسابقه «فرمول یک» تند و سریع باشد و در مسابقه مهم و معروف اتومبیلرانی «ایندی 500» در اینیاناپولیس آمریکا شرکت نماید.

    او اگر چه با دیگر همنوعانش در یک مزرعه پرورش گوجه فرنگی زندگی می کند اما برخلاف آنها به محیط خسته کننده و یکنواخت کشتزار و زندگی ملال آور و تکراری اهالیش خو نگرفته است به همین خاطر دوست دارد مثل اتومبیل های شرکت کننده در مسابقه اتومبیل رانی تیز و چابک و سرشار از شور و هیجان باشد.

    او در اولین قدم با ماشینی چمن زنی مسابقه می دهد و شکست می خورد اما همین کافی است که به همگان نشان دهد چه قدر در کارش جدی است.

    خبر تلاش های تئو خیلی زود در سراسر مزرعه پخش می شود بعضی های شانه هایشان را به علامت بی تفاوتی بالا می اندازند و بعضی هم به نشانه تمسخر نیش خنده می زنند از جمله برادرش چت که از کار تئو سر درنمی آورد.

    این ماجرا هم چنان ادامه دارد تا این که تئو آزرده خاطر از تمسخر اطرافیان مزرعه گوجه را ترک می کند و پس از پشت سر گذاشتن موانع بسیار خود را به خانه ای می رساند که اعضایش به مسابقه اتومبیل رانی عشق می ورزند.

    او در این خانه به صورت اتفاقی سر از مخزن سوخت یکی از اتومبیل های مسابقه درمی آورد و همین کافی است که آغشته به نیتروژن اکسید شود و صاحب نیرویی شود که اتومبیل ها را در مسابقات رالی به جلو می برد.

    تئو با جذب اتم های نیتروژن به سرعت فراصوت می‌رسد و تصمیم می‌گیرد در مسابقات رالی “ایندینیا جونز” هم شرکت کند او در این راه دوستان بسیاری پیدا می‌کند و متوجه می‌شود که قهرمانی در هر مسابقه‌ای از جمله مسابقات اتومبیل‌رانی یک کار جمعی است و هیچکس به تنهایی نمی‌تواند در هر کاری موفق بشود.

    این گونه است که تئو به آرزویش می رسد و در کمال ناباوری وارد عرصه رقابت با اتومبیل رانان سرشناس می شود.

  • از نکات آموزنده این انیمیشن یکی آن است که می توان بر ناتوانی های جسمی غلبه کرد و برنده مسابقات زندگی شد.(اگر چه پسندیده تر این بود که تحقق این آموزه را نه از راه اتفاق وتصادف بلکه از مسیر تلاشی مفید و سازنده دنبال می نمود.)

  • از نکات جالب انیمیشن نقش مهم چشم در کنش های فردی و اجتماعی حلزون هاست به ویژه تئو که قهرمان اصلی اثر هم می باشد.

  • بر خلاف انیمیشن‌هایی چون «خانواده کرود»، این انیمیشن روابط خانوادگی را زیر سوال نمی‌برد و با وجود مخالفت‌هایی که از سوی برادر تئو در برابر او می‌شود، اما غلبه بر روابط خانوادگی به عنوان رمز پیروزی مطرح نمی شود.

  • مدیریت دوبلاژ این انیمیشن را مهرداد رئیسی بر عهده داشته و گویندگانی چون: آرزو آفری، کیوان عسکری، سعیده تهرانی، ثمین مظفری، محمد معتضدی، محبوبه نریمیسا، محمد هدایتی، حامد معبودی، امیر حسین صفایی، میثم کبیری، وحید آفرین و ... در آن شرکت جسته اند.

  • انیمیشن به نوعی تحت تأثیر فیلم مرد عنکبوتی است در آنجا گزیده شدن توسط عنکبوت منشاء ایجاد توانایی خارق العاده در قهرمان داستان است و در اینجا پخش شدن اتم های نیتروژن در بدن حلزون.

  • انیمیشن می توانست پایان باورپذیرتری داشته باشد.

  • سریالی[3] هم از روی همین انیمیشن ساخته شده‌است.

  • و سخن آخر این که بازی Turbo FAST  در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی PIKPOK طراحی و وارد بازار بازی های جهان شد. بازی Turbo FAST در بین بازی های سبک سرگرمی و مسابقه ای قرار گرفته است و با دانلود بیش از ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ بار توسط کاربران محبوبیت بسیار زیادی دارد .

    بچه ها در این بازی هدایت حلزونی را بر عهده دارند که می خواهد ثابت کند از همه سریعتر است این بازی برگرفته از انیمیشن مورد بحث ماست و همه  شخصیت هایش در آن حضور دارند .

 




[1] - دریم ورکس شرکت سرگرمی آمریکایی است، که در زمینه فیلم‌سازی، ضبط موسیقی، تولید برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدئویی فعالیت می‌کند. شرکت دریم ورکس در سال ۱۹۹۴ توسط استیون اسپیلبرگ، دیوید گفن و جفری کاتزنبرگ تاسیس شد.

[2] - فرزند دیوید سورن

[3] - «توربو:تیم بامزه تحرکات سریع»


  • بیژن شهرامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی